חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עקרונות תכנון ותפיסה רעיונית

עקרונות תכנון ותפיסה רעיונית –  

פארק המסילה – פרויקט התחדשות עירונית

המוטיב המרכזי בפרויקט שלפנינו הינו התחדשות עירונית בירושלים, הנשענת משני צידיה על מרחב ליניארי פתוח. מוטיב זה מוצג לפנינו בתום הערכות ובחינות שהתקיימו בשלביה הראשונים של העבודה.

 

תוואי מסילת הברזל, והמרחב הסובב אותו יהפכו להיות חלל עירוני ציבורי פתוח – בדמות פארק ליניארי או שדרה רחבת ידיים –  ציר מרכזי במערך רחובותיה של ירושלים. המרחב הנדון, בהיותו מישורי, יהיה נוח וקל לתנועה, לאורכו יתפתחו מוקדי פנאי, מסחר, תרבות ובידור, אשר חזיתותיהן תהיינה מופנות אליו. שכונות המגורים, הקיימות, המתחדשות, (והחדשות אשר תוקמנה לאורכו), יפנו אליו מבטים, חזיתות וצירים פתוחים. השדרה הרחבה, על השטחים הפתוחים לצידה, תהפוך להיות "חצר המשחקים", בה תתרכז פעילות הפנאי והתרבות  של אותן שכונות.

 

התחדשות ושיקום השכונות, תוספת בינוי, הרחבת דיור, פעולות פינוי בינוי, כל אלה יישענו במידה רבה על החזית הפתוחה החדשה, אשר היתה סגורה בפניהן עד כה. בכך ניתן לראות מנוף רב עוצמה להתחדשותן של השכונות הותיקות, מעגלי יבנה, קטמונים, פת ותלפיות, להעלאת ערך נכסיהן, בהיותן פונות לפארק עירוני ליניארי ולמוקדי מסחר ותרבות, ובנגישות החדשה הנפתחת בפניהן.

 

ברחובות היורדים אל המסילה, תישמר פתיחות וזיקה אל השדרה העירונית החדשה. גנים ציבוריים, פארקים, מוסדות ציבור וקהילה, אתרים היסטוריים ומונומנטים עירוניים אשר לאורך הרחובות היורדים אל השדרה החדשה, יהיו מקושרים פיסית ותדמיתית, אליה. כך תיווצר רקמה עירונית חדשה, הקושרת שכונות מגורים, ומוקדי פעילות, תרבות ופנאי, לכדי רקמה עירונית אחת.

 

עקרונות תכנון

רציפות – אפשרות לתנועה אורכית, רציפה, פתוחה ובלתי מופרת לכל אורכו של הפארק, מגבעת התנ"ך ועד היציאה לשטח הפתוח, בואכה מורדות רכס לבן.

 

מרחב – הפארק יהיה רחב ידיים, אם כי בממדי רוחב משתנים, על פי נסיבות המקום   והאפשרויות.

 

איכות – הפארק יפותח באיכות גבוהה ויכלול שטחים מגוננים ומטופחים בעלי קיבולת גבוהה, במתכונת שירות גבוהה וקליטת היקפים גדולים של אוכלוסיה.

 

תכנים – הפארק יכלול פונקציות שונות, מגוון רחב של שירותי פנאי, ברמות פיתוח באינטנסיביות שונה, לצד מבני ציבור, פנאי, מסחר, הסעדה, קהילה, תרבות, על פי פרוגרמה משותפת אשר תענה לצרכי השכונות הצידיות.

 

קישוריות – התכנית הכוללת תשאף למקסימום קישוריות – מ
עברים, זיקות, מבטים וחדירות פנימיות, בין הפארק ובין השכונות הצידיות.

 

דפנות – תשומת לב רבה תוקדש לדופן שבין הפארק ובין השכונות המצרניות, וכן דופן אזור התעשיה הנושק אליו. חזית המבנים תופנה ככל האפשר לעבר הפארק, וקווי הדופן יעוצבו כנדבך המסייע ו-"בונה" את הפארק.

 

קו מגע – קו המגע בין הפארק והשכונות יהיה "רך" ודיפוסי ויאפשר תנועה רגלית בין בתי המגורים ובין שטח הפארק. התכנית תשאף למצב בו לא תהיה חסימה של כבישים בין שטח הפארק לשכונות.

 

אפילוג

סוף החופש הגדול. קמתי בבוקר, התלבשתי ורצתי החוצה. הבית שלנו מלא אבק כי משפצים אצלנו. משפצים מלא בתים בקטמונים, ואין מחשב ואין אינטרנט לאף אחד. אז אמא שלי מרשה לי להסתובב בחוץ כל היום. קראתי לאורי, והלכנו לדוכן של סאלם בבית צפאפא לקנות פלאפל. משם הלכנו ליונתן שגר באבו טור, לשחק במחשב בבית שלו. שמה לא משפצים. פעם לא היינו יכולים לבוא אליו כי היה צריך לעבור מלא כבישים, אבל מאז שעשו את פארק המסילה החדש מרשים לנו ללכת אליו ברגל כי לא צריך לעבור אף כביש. עשינו אצלו המון רעש וסילקו אותנו, אז הלכנו לואדי בקצה השני לקטוף תאנים. יונתן נעקץ מדבורה והתחיל ליילל, אז הלכנו למרפאה על יד סאלם בבית צפאפא, ואכלנו עוד פלאפל, משם הלכנו לסרט בקולנועים של תלפיות. בערב חזרתי הביתה, אמא הציעה שנלך לאכול גלידה בעמק רפאים וגם נראה את המופעים ברחוב. אני רציתי שניסע כולנו על אופניים אבל אמא אמרה שבשעה הזו נורא צפוף על המסלולים ושלשום היא נדרסה מאופניים. אבא שלי התחיל לצחוק והיא נעלבה. בסוף הלכנו ברגל. בדרך היו המון אנשים והיה צפוף נורא, במיוחד ליד הדוכנים של האוכל, ואחותי הלכה לאיבוד. אמרתי שיותר טוב ככה וחטפתי סטירה. לא הצלחנו למצוא אותה בין כל האנשים. בסוף אבא שלי מצא אותה. חבל.

שיתוף
Facebook
WhatsApp