חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תושבי בקעה מבקשים: הצילו את המשוגעבקעה

אנו מפרסמים כאן את פנייתם של תושבי בקעה אודות מאבק ציבורי למניעת הרס מתקן המשחקים המשוגעבקעה.

שלום
כירושלמים או כתושבי שכונת בקעה, נראה שרובכם מכירים את "משוגעבקעה". זהו מתקן משחקים גדול מאד עשוי עץ הנמצא בחצר בית הספר גאולים. בשעות הלימודים הוא משמש את תלמידי בית הספר והגן שבתחומו, ומחוץ להן הוא משמש את כלל ילדי השכונה – מדי יום, בשעות אחר הצהריים, ניתן לראות בו פעוטות משחקים עם הוריהם. המתקן הוא אתר ייחודי ונכס שכונתי לא רק בשל יופיו ואיכותו, אלא גם משום שהוקם כבר לפני למעלה מ-20 שנה (ב-1987) ביוזמת הורים תושבי השכונה ובעבודה משותפת שלהם, עם עזרה מהקרן לירושלים ומהמנהל הקהילתי. ככזה הוא מהווה מופת של פעילות קהילתית משותפת לתועלת כולם. גם כגן שעשועים בולט משוגעבקעה בין מתקני הפלסטיק הסטנדרטיים ומעניק ערך מוסף התפתחותי למשחקים בו.

על ייחודו של המתקן וחשיבותו גם בעיני הממסד העירוני ניתן ללמוד מהעובדה שגם באתר העירייה, בדף המוקדש לשכונת בקעה, הוא מוזכר בפיסקה הפותחת: בשכונה מצויים מינהל קהילתי, המדפיס הממשלתי וגן השעשועים "משוגע בקעה" שהוקם ע"י ההורים וה"קרן לירושלים". התמונה היחידה מהשכונה בדף זה היא התמונה של משוגעבקעה!

מספר ימים לפני חנוכה התקבלה בבית הספר גאולים הודעה מטעם מנח"י על הכוונה להרוס את המתקן כבר בחופשת חנוכה, ולפזר חול במקומו, בשל ליקויי בטיחות. קהילת בית הספר – תלמידים, הורים וצוות ההוראה – נאבקה נגד ההחלטה, בטענה שאם ישנם ליקוייי בטיחות חשוב לתקנם בהקדם, ושהריסת המתקן והפיכת השטח לארגז חול ענק אינה פתרון ראוי. מאחר ומדובר בנקודת חן ייחודית בשכונה המשרתת את כל תושבי השכונה ההחלטה אינה יכולה להיות נתונה בידי מנח"י, ויש לשלב גורמים נוספים כמו שפ"ע, המינהל הקהילתי ורשויות התכנון. מדובר במקום הראוי לשימור ולתחזוקה, ואף לפיתוח שיכול להופכו לסמל עירוני (בדומה למפלצת בקרית יובל).

בעבר כבר הביעו ההורים נכונות להמשיך את מעשי קודמיהם ולהתנדב לפעולות צביעה ותחזוקה של משוגעבקעה – מה שיחסוך בעלויות השיקום שלו. מעבר לכך – הגישה הגורסת שהמימסד העירוני מקבל החלטות באופן חד-צדדי ומנחיתן על התושבים הינה נחלת העבר ואינה עולה בקנה אחד עם הגישה המוצהרת של התנועות שזכו באמון התושבים בבחירות המוניציפליות האחרונות, לפיה יש לפעול במשותף עם התושבים!

המאבק נחל הצלחה ראשונית ובשלב זה תוכנית ההריסה נבלמה!

פעולה משותפת של קהילת בית הספר גאולים, יחד עם חברי מועצה וגורמים אחרים שהתגייסו לסייע למאבק, הביאה לדחיית ההריסה המתוכננת לחופשת פסח, כאשר בפרק הזמן עד פסח ניתן לנהל מו"מ על עתידו של משוגעבקעה. הפעולה הראשונה שדרש מנח"י בתמורה להסכמה לדחות את ההריסה, היא קבלת חוות דעת של מהנדס בטיחות ממכון התקנים באשר לאפשרויות שיקום המתקן ולהתאמתו לתקני בטיחות עדכניים.

בימים אלו אנו מנסים לגייס את הסכום הדרוש למימון חוות הדעת של מהנדס הבטיחות. רבים מתלמידי בית הספר תרמו למען מטרה זו, אולם אין בכך לכסות את עלות הבדיקה. חשוב לזכור שמדובר בשלב הראשוני של המאבק – בהתאם לתוצאות חוות הדעת הבטיחותית יימשך המאבק מתוך מטרה להציל את משוגעבקעה ולשקמו – אם ניתן יהיה, או לבנות במקומו מתקן בעל איכויות אסתטיות דומות המשמר את הרוח המקורית – אם יהיה הכרח להרסו!

אנחנו מבקשים ליידע אתכם בפרטי המאבק ומבקשים את עזרתכם: בהפצת המידע, בתרומות כספיות, בפעולה, ברעיונות לפעולות וב"הפעלת קשרים". משוגעבקעה הוא מרכיב מיוחד ויפהפה בנופה של בקעה, והמאבק להצלתו הינו מאבק בעל ערכים חינוכיים וסביבתיים ומהווה שיעור באזרחות מעשית לילדי השכונה והתלמידים בה – הצלחה בו תמחיש את יכולתו של הפרט להשפיע על סביבתו המיידית ומתקשרת למאבקים סביבתיים אחרים בעיר (עמק הצבאים, תכנית ספדי, פארק המסילה, הסדרי התנועה בדרך בית-לחם ואחרים).

לפרטים נוספים ולתרומות כספיות ניתן לפנות למזכירות בית ספר גאולים, או לכתוב ל[email protected].

תודה!
תלמידים, מורים והורים בבי"ס גאולים

שיתוף
Facebook
WhatsApp